Az interneten találtuk ezt a kis szösszenetet, mindenki okulására most közreadjuk:

 

A beragadó megkerülő szelep

 

 

Az egyik CX650 Turbómnak be van ragadva a megkerülő szelepe. Egyúttal ez a legerősebb Turbóm, legalábbis az ülésre „szerelt” segg-dinométer szerint. Olvastam, hogy más tulajok hogyan szabadítják ki a megszorult szelep tengelyét és szelepeit. Mégis, miután egy különösen csodálatos motorozás után hazamotoroztam a „lerobbant” Turbómmal, azon csodálkoztam, hogy egyáltalán bárki miért is akarja „megjavítani” ezt a „hibát”. Hej, minél több a vigyor, annál jobb!

Nos, hogyan is veszi észre valaki, hogy a megkerülő szelepe beragadt? Miközben –közel - teljes gázzal, keményen gyorsítunk, különösen magasabb fokozatokban, a turbónyomás-mérő műszer legszélén kigyullad két piros LED („túltöltés”), és a TURBO lógó is gyorsan villog. Mindez elmúlik, mihelyst kicsit visszaengedjük a gázt. Jegyezzük meg, hogy a P2 szenzor, amely a töltőnyomás-mérő műszernek dolgozik, elméletileg okozhatná ezt a problémát, de ez kevéssé valószínű. Nos, miután meggyőződtél róla, hogy a szelep be van ragadva, és elég lökött vagy, hogy megjavítsd, mit tehetünk?

 

A továbbiakban jól jön, ha van egy kompresszorunk, mert ezzel 100% biztonsággal ellenőrizhetjük, hogy valóban a szelep van-e beragadva, és kiszabadított szelep is ellenőrizhető vele.

Eltávolítandó alkatrészek: az idomok, a teljes kipufogórendszer, a hűtő, és a hővédő pajzs, ami takarja a turbófeltöltőt. Készíteni kell majd egy egyszerű „nyomásmérőt” is. Ehhez kell majd egy körszámlapos műszer, 2 bar méréshatárral, és egy T-idomot kell rászerelni. Ennek az idomnak az egyik végére fel kell illeszteni a kompresszorról jövő csövet, a másik végére pedig egy olyan csatlakozót kell szerelni, melybe később a membrán csövét dugod. Keressük meg a membrán tengelyét. Erre szigetelő szalagból vagy ilyesmiből ragasszunk egy kis zászlócskát, melyet „mutatóként” használunk majd. Ennek a szalagnak a széle éppencsak érintse azt a kis fémkart, mely a szelep mozgatórúdját tartja. Ily módon mérhetjük majd a távolságot a szalag széle és a mozgatórúd között, miközben növekvő nyomást adunk. Keressük meg azt a rövid fekete gumicsövet, mely a membrán mozgatójához megy, és oldjuk a felső csatlakozást. A kompresszor nyomását 0-ra állítva kezdjünk neki: csatlakoztassuk a kompresszor nyomócsövét a nyomásmérő műszerünkhöz. A kompresszoron levő nyomásmérőt figyelmen kívül kell hagyni, figyeljük az általunk készített nyomásmérőn megjelenő értéket. LASSAN növeljük a nyomást, míg eléri a kb. 0,7-0,8 bar értéket. Ettől a ponttól kezdve látnunk kell a növekvő hézagot a szigetelő szalagból készített „műszerünkön” a szalag hegye és a mozgatórúd között. Növeljük a nyomást kb. 1,26-1,33 bar-ig. A mozgatórúd normális elmozdulása itt 2-3mm kell, hogy legyen. NE lépjük túl az 1,35 bar-t!!! Ha ezt a tesztet elvégezted, és úgy találtad, hogy a rúd nem, vagy csak kevéssé mozdul, akkor megerősítetted, hogy valóban beszorult a megkerülő szeleped.

 

A szelep két helyen szorulhat meg.

Ahol a tengely belemegy a kipufogócsőbe, tehát valójában a szeleppel ellentétes végén,  a tengely megszorulhat a házban is. A javításnál szükséges lehet több adag csavarlazítóra, illetve penetráns olajakra, miközben ÓVATOSAN ütögetjük a szelep környékét. Csak érzéssel, nehogy olyan erősen üssük, hogy a ház megrepedjen! Mindezt tegyük aközben, hogy a nyomás rajta van a membránon, és akkor láthatjuk, amint a mozgatórúd „kiugrik”, amikor kiszabadul.

A szelep szintén megszorulhat a szelepüléken, illetve környékén lerakódó koksz miatt is. Ha ez a helyzet, akkor szégyelld magad, mivel a rendszeres erős gyorsítások megelőznék ennek az előfordulását. Ha itt is befújjuk csavarlazítóval és a szelep környékét finoman ütögetjük, általában sikerrel járunk, a szelep kiszabadul. Még akár a szelepet is finoman megüthetjük, hogy a szénlerakódást feltörjük.

 

Ha ezekkel kész vagyunk, jöhet az összerakás, és a próbakör.

Sok sikert!

 

Hozzászólás ehhez a cikkhez!

Vissza a főoldalra

 

Remélem nem kerülünk összetűzésbe a másolásért a szerzővel, a fordításért hálás köszönet Pestának!